نروژی ها میکروسکوپی ساختند که پشت اشیاء را می بیند!

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، ایرنا نوشت: محققان نروژی یک میکروسکوپ تازه ساختند که قادر است تصاویر سه بعدی از سلول های زنده و متحرک بگیرد، این دستاورد تحولی بزرگ در عرصه تحقیقات پزشکی ازجمله آنالیز بیماری های قلبی با نگاه دقیق به بافت زنده قلب است.

نروژی ها میکروسکوپی ساختند که پشت اشیاء را می بیند!

برای مشاهده سلول های زنده به وسیله یک میکروسکوپ معمولا نمونه روی شیشه آزمایشگاهی قرار داده می گردد و سپس سلول ها قابل مشاهده می شوند. نقطه ضعف این روش آن است که این کار چگونگی رفتار سلول ها را محدود و تنها تصاویر دو بعدی می توان تهیه کرد.

محققانی از دانشگاه قطب شمال کشور نروژ (UiT) و بیمارستان دانشگاهی شمال نروژ (UNN) اکنون میکروسکوپی را ساخته اند که از آن به عنوان نسل بعدی میکروسکوپ یاد می نمایند. این فناوری تازه قادر است از نمونه های بسیار بزرگ تری نسبت به گذشته عکس بگیرد، در حالی که نمونه مورد عکسبرداری در یک محیط طبیعی تر زندگی و کار می نماید.

این فناوری تصاویر سه بعدی می گیرد و محققان می توانند در کوچک ترین جزییات از چندین زوایه و با وضوح و روشنی به مطالعه بپردازند.

میکروسکوپ های سه بعدی در حال حاضر هم وجود دارند اما روند کار آنها آهسته و نتایج کار هم ضعیف است. متداول ترین نوع این میکروسکوپ ها به این ترتیب کار می نماید که پیکسل بعد از پیکسل به طور سریالی ضبط می نماید و این پیکسل ها بعدا کنار هم قرار داده می شوند تا تصویر سه بعدی را بسازند.

این کار وقت می برد و معمولا نمی توانند بیش از یک تا پنج شات را در دقیقه کار (پردازش یا هندل) نمایند. این کار خیلی عملی نیست به خصوص اگر سوژه ای که حرکت می نماید.

فلوریان اشترول از محققان دانشگاه قطب شمال نروژ گفت: ما با فناوری می توانیم در حدود 100 فریم کامل را در هر ثانیه مدیریت کنیم که امکان افزایش این تعداد فریم هم وجود دارد و این را با نمونه آزمایشی هم نشان داده ایم.

این میکروسکوپ تازه یک میکروسکوپ چند فوکوسی است که تصاویر کاملا واضحی ارائه و آنها را در لایه های مختلف مرتب می نماید و می توانید سلول ها را همه زاویه ها مطالعه کنید. به گفته محققان این یک تحول مهم است.

توانایی تماشا پشت اشیا

اشترول تاکید نمود: ما درباره اشکال سه بعدی که برای بسیاری آشنا است، صحبت نمی کنیم. در یک تصویر سه بعدی می توانید نوعی از عمق را مشاهده کنید اما با این فناوری تازه شما قادر هستید، پشت اشیاء را ببینید. این یک ابزار مهم برای محققانی است که در پی تماشا ریزترین جزییات هستند.

مطالعه سلول های قلب در حالی که می تپد

این محققان برای شناخت و توسعه شیوه های درمانی بهتر برای بیماری های مختلف قلبی کوشش می نمایند. مطالعه یک قلب زنده انسان هم به لحاظ فنی و هم اخلاقی، چالش بر انگیز است، از این رو محققان از سلول های بنیادی برای تقلید سلول های قلبی استفاده نموده اند.

محققان به این ترتیب قطعه ای از یک بافت زنده قلب فراوری کردند که شبیه قلب زنده کار می نماید و حدود یک سانتی متر طول دارد.

این پژوهشگران یادآور شدند: آزمایش ها تا به امروز نشان داده است که این وسیله به خوبی کار می نماید، آنها معتقدند که این نوع میکروسکوپ می تواند در نهایت برای همه انواع نمونه ها برای مشاهده اشیای زنده و متحرک مورد استفاده قرار گیرد.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "نروژی ها میکروسکوپی ساختند که پشت اشیاء را می بیند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نروژی ها میکروسکوپی ساختند که پشت اشیاء را می بیند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید