ژنها چه نقشی در تأثیرگذاری داروهای کرونا بازی می نمایند

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، دکتر سید مسعود هوشمند عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: در پژوهشگاه زیست فناوری ژنتیک افراد را مورد آنالیز قرار می دهیم که در نهایت موضوع شخصی سازی درمان مبتلایان به کرونا را اجرایی کنیم.

ژنها چه نقشی در تأثیرگذاری داروهای کرونا بازی می نمایند

وی با بیان اینکه تا به امروز در مورد سرطان و بیماری های مرتبط با مغز و اعصاب موضوع شخصی سازی را در این پژوهشگاه مورد آنالیز قرار داده ایم، اعلام کرد: بخشی از این مطالعات نیز در فرایند درمان اجرایی شده است؛ بدان معنا که بسیاری از افراد که مبتلا به سرطان و بیماری های مرتبط با مغز هستند با شخصی سازی درمان بهبود می یابند.

هوشمند با بیان اینکه از اسفند ماه با شروع اپیدمی کووید 19 در کشور مطالعاتی در زمینه آنالیز داروها و تأثیر آن بر ژنتیک افراد را شروع کردیم، خاطر نشان کرد: از این رو در صدد برآمدیم تا علاوه بر آنالیز ژنتیک افراد و شخصی سازی درمان مبتلایان به کرونا، داروهایی که برای درمان کووید 19 پیشنهاد شده اند را ارزیابی کنیم.

وی ادامه داد: تا به امروز داروهایی مانند فاویپراویر، هیدروکسی کلورکین، لوپیناویر، ریتوناویر، را در راستای درمان افراد مبتلا به کووید 19 مورد آنالیز قرار دادیم؛ در آنالیز ها مشاهده کردیم که استفاده از این داروها در بعضی افراد تأثیر دارد و در بعضی دیگر بی تأثیر است.

پیدا کردن نقشه ژنتیکی افراد در راستای درمان کرونا

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با تاکید بر اینکه فعلاً این 4 دارو را در بدن افراد با ژن های مختلف مورد آنالیز قرار داده ایم، اعلام کرد: استفاده از فارماکوژنتیک و پیدا کردن نقشه ژنتیکی افراد برای متابولیسه کردن دارو می تواند برای داروهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

دبیر کارگروه فارماکوژنتیک داروهای مرتبط با کرونا با تاکید بر اینکه تا وقتی یک دارویی توسط یک فرد استفاده نگردد نمی توانیم تأثیر آن دارو در بدن فرد را متوجه شویم، اعلام کرد: از این رو با نتایج این تحقیقات می توانیم ببینیم که تأثیر یک دارو با استفاده از نقشه ژنتیکی فرد تأثیر گذار است یا خیر.

وی اضافه کرد: البته در آنالیز های دارویی از تجربه استفاده بعضی داروها در بیماری های سارس و مرس هم بهره می بریم که زودتر به نتیجه برسیم.

شخصی سازی درمان کووید 19

به گفته هوشمند، این تحقیقات دارویی در واقع برای شخصی سازی درمان مبتلایان به کووید 19 است هر چند داروی خاصی برای این بیماری وجود ندارد و داروهای استفاده شده معمولاً برای مصارف دیگر است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری عنوان نمود: البته هنوز نتایج این آنالیز ها تعیین نشده که بدانیم کدام دارو در کدام فرد تأثیر گذار است.

دبیر کارگروه فارماکوژنتیک داروهای مرتبط با کرونا با تاکید براینکه ژنتیک افراد در تأثیر دریافت از دارو نقش بسزایی دارد، اعلام کرد: در آنالیز ها به نتیجه رسیدیم که بعضی از این داروها در ژن بعضی افراد، تأثیر مثبت دارند و در بعضی دیگر تأثیری ندارند.

هوشمند تاکید نمود: سیتوکروم اکسیداز 450 به عنوان یک ژن در بدن زیرمجموعه های زیادی دارد؛ این زیرمجموعه ها باعث می گردد که نتوانند دارو را به خوبی متابولیسه نمایند؛ بدان معنا که باید دارو مورد استفاده قرار بگیرد تا ببینیم تأثیر مثبت یا منفی در بدن فرد می گذارد.

به گفته عضو هیئت علمی پژوهشگاه زیست فناوری، بر اساس تحقیقات پیشین از 625 ایرانی یک نفر کمبود Iga دارد که یک نوع نقص ایمنی خفیف است. پیشنهاد ما این است که این افراد در خط مقدم برای درمان بعنوان درمان نماینده قرار نگیرند و با بیماران تماس نداشته باشند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری با بیان اینکه هنوز کووید 19 دارویی برای درمان ندارد، اعلام کرد: به همین دلیل داروهای بیماری های دیگر را مورد آنالیز قرار می دهیم تا ببینیم مصرف یک دارو در متابولیسم افراد تأثیر مثبت دارد یا منفی؛ اگر نتایج تعیین گردد افراد بدون مشکل درمان می شوند.

دبیر کارگروه فارماکوژنتیک داروهای مرتبط با کرونا اضافه کرد: با شخصی سازی درمان با استفاده از ژن، زودتر به درمان این بیماری خواهیم رسید که نتیجه به زودی تعیین می گردد و می توانیم بعد از تأیید، آن را در پروتکل درمانی قرار دهیم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ژنها چه نقشی در تأثیرگذاری داروهای کرونا بازی می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ژنها چه نقشی در تأثیرگذاری داروهای کرونا بازی می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید