11 مزیت سلامتی ورزش تای چی

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، تای چی گونه ای از ورزش است که از سنت چینیان نشات گرفته و بر پایه هنرهای رزمی و شامل حرکت های آهسته و نفس های عمیق است.

11 مزیت سلامتی ورزش تای چی

تای چی مزایای فیزیکی و روحی زیادی دارد. بعضی مزایای تای چی عبارتند از: کاهش اضطراب و افسردگی و بهبود شناخت و ادراک است. تای چی بعلاوه ممکن است به شما یاری کند تا بعضی بیماری های مزمن مانند فیبرومیالژیا (دردهای مزمن عضلانی و اسکلتی و احساس خستگی) یا بیماری مزمن انسداد ریه (COPD) را مدیریت کنید.

در ادامه قصد داریم به بعضی مزایا و ریسک های ورزش تای چی و چگونگی آغاز این ورزش بپردازیم.

1- کاهش استرس

یکی از مهم ترین مزایای ورزش تای چی قابلت آن برای کاهش استرس و اضطراب است.

در سال 2018 ، یک مطالعه اثرات تای چی را بر اضطراب و استرس مقایسه کرد. این مطالعه شامل 50 شرکت کننده بود. در این مطالعه آنها دریافتند که تای چی منافعی را برای مدیریت استرس و اضطراب فراهم می نماید.

از آنجا که تای چی بعلاوه شامل مدیتیشن و تمرکز بر روی تنفس است، محققان اشاره کردند که این ورزش ممکن است نسبت به سایر انواع ورزش برای کاهش استرس و اضطراب برترین باشد.

تای چی ورزش قابل دسترسی است که بسیار امن و مقرون به صرفه است. بنابراین اگر شما احساس سلامتی کامل ندارید و تجربه استرس و اضطراب دارید، این ورزش می تواند گزینه خوبی باشد.

2- بهبود خلقیات

اگر شما دچار افسردگی یا اضطراب هستید، تای چی ممکن است به بهبود خلق و خوی شما یاری کند. تحقیقات اولیه نشان می دهد که ورزش تای چی به طور منظم می تواند علائم اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. اعتقاد بر این است که تنفس ها و حرکات آهسته و ذهنی، تاثیر مثبتی بر سیستم عصبی و هورمون های تنظیم کننده خلق و خوی دارند.

3- خواب بهتر

ورزش تای چی به طور منظم به شما یاری می نماید تا خواب و استراحت بهتر و آرام تری داشته باشید.

در یک مطالعه به بزرگسالان جوانی که دچار اضطراب بودند به مدت 10 هفته ورزش تای چی تجویز شد. بر اساس گزارشدهی، افرادی که تای چی را تجربه نموده بودند کیفیت خوابشان بهبود یافته بود بعلاوه این گروه یک کاهش قابل ملاحظه ای در علائم اضطراب خود نیز تجربه کردند.

تای چی بعلاوه می تواند خواب افراد مسن را بهبود بخشد. در یک مطالعه منتشر شده در سال 2016، محققان دریافتند که دو ماه کلاسهای تای چی دو بار در هفته، با خواب بهتر در افراد مسن که دچار اختلال شناختی- ادراکی بودند، همراه بود.

4- بهبود کاهش وزن

تمرین منظم ورزش تای چی می تواند باعث لاغر شدن افرادی گردد که دچار افزایش وزن می باشند. در یک مطالعه، محققان تغییرات وزن گروهی از بزرگسالان را که 5 بار در هفته هر بار 45 دقیقه تای چی تمرین می کردند را مورد آنالیز قرار دادند. در آخر هفته 12، این افراد بدون هیچ گونه تغییر دیگر در زندگیشان، حدود 1 کیلو وزن کم نموده بودند.

5- بهبود ادراک و شناخت در افرد مسن

تای چی شناخت را در افراد مسن که دچار اختلالات شناختی هستند، بهبود می بخشد. به طور خاص، تای چی ممکن است به بهبود حافظه و مهارت های عملکرد اجرایی مانند توجه و انجام وظایف پیچیده یاری کند.

6- کاهش ریسک ناتوانی و از کار افتادگی افراد مسن

تای چی می تواند به بهبود تعادل و عملکرد حرکتی و کاهش ترس از ناتوانی و از کار افتادگی در افراد مسن یاری کند. تاثیرات این کاهش پس از 8 هفته تمرین کاملا معین است و پس از 16 هفته دائما کاهش می یابد. از آنجا که ترس از افتادگی می تواند استقلال و کیفیت زندگی را کاهش دهد و این افتادگی می تواند منجر به عوارض جدی گردد، تای چی ممکن است مزایای اضافی بهبود کیفیت زندگی و رفاه عمومی در افراد مسن را ارائه دهد.

7- علائم فیبرومیالژیا را بهبود می بخشد

تای چی یک روش سنتی برای مدیریت بعضی بیماری های خاص مزمن است. نتایج یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که یک عمل تای چی پایدار می تواند علائم فیبرومیالژیا را در بعضی افراد کاهش دهد.

شرکت کنندگان در این مطالعه که تای چی را برای 52 هفته کار نموده بودند، در علائم مربوط به فیبرومیالژیا بیشتر نسبت به شرکت کنندگان تمرین های هوازی بهبود داشتند.

8- بهبود علائم بیماری COPD

تای چی می تواند بعضی علائم مربوط به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) را بهبود بخشد.

در یک مطالعه، افرادی که دچار COPD بودند به مدت 12 هفته تمرین تای چی کردند. در خاتمه مطالعه، توانایی آنها در تمرین و ورزش بهبود یافته بود و یک بهبود کلی در کیفیت زندگی شان گزارش شد.

9- تعادل و قدرت را در افراد دچار بیماری پارکینگسون بهبود می بخشد

در یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده از 195 شرکت کننده، تمرین منظم تای چی کاهش تعداد سقوط و افتادگی افراد مبتلا به بیماری پارکینسون را نشان داد. تای چی بعلاوه می تواند به افزایش قدرت پا و تعادل کلی یاری کند.

10- ایمن برای افرادی مبتلا به بیماری های قلبی عروقی

تای چی نوع ایمنی از یک ورزش متعادل است که اگر دچار بیماری های قلبی عروقی هستید، می توانید آن را امتحان کنید. در رابطه با بیماری های قلب و عروق، شیوه های معمول تای چی ممکن است در این موارد به شما یاری کند:

  • افزایش فعالیت فیزیکی
  • کاهش وزن
  • بهبود کیفیت زندگی

11- کاهش درد مفاصل و درد آرتروز

در مطالعه ای در مقیاس کوچک در سال 2010، 15 نفر از بیماران مبتلا به آرتروز به مدت 12 هفته تای چی تمرین کردند. در خاتمه مطالعه، شرکت کنندگان کاهش درد و افزایش تحرک و تعادل و افزیش کیفیت زندگیشان را گزارش دادند. بعلاوه در مقایسه با درمان های فیزیکی، تای چی می تواند یکی از برترین درمان ها برای کاهش درد زانو باشد.

تفاوت تای چی با یوگا چیست؟

تای چی بر روی حرکات آرام و روان تاکید دارد و فرهنگ آن ریشه در چین دارد. اما یوگا بیشتر بر روی ظاهر و حالت بدن تاکید دارد و از فرهنگ هندی نشات گرفته است.

هر دو ورزش تای چی و یوگا شامل مراقبه و تنفس عمیق هستند و دارای مزایای مشابهی هستند مانند:

  • کاهش استرس
  • بهبود خلق و خو
  • بهبود کیفیت خواب

آیا این ورزش ایمن است؟

تای چی به طور کلی به عنوان یک ورزش سالم با چند عارضه جانبی کم محسوب می گردد. اگر مبتدی هستید، پس از تمرین تای چی ممکن است کمی احساس درد را تجربه کنید. فرم های دقیق و سخت تر و عمل نادرست تای چی با افزایش خطر آسیب به مفاصل مرتبط است. به خصوص اگر شما در این ورزش تازه وارد هستید بهتر است حتما اول در یک کلاس و در حضور یک مربی تمرینات را انجام دهید.

چگونه ورزش تای چی را آغاز کنم؟

تای چی بر حرکات مثبت و دقیق تمرکز دارد، چیزی که برای یادگیری به صورت خودآموز سخت است. همانطور که گفته شد، اگر شما تازه کار هستید بهتر است در یک کلاس و زیر نظر یک مربی آموزش ببینید.

منبع: فوت و فن / healthline.com

به "11 مزیت سلامتی ورزش تای چی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 مزیت سلامتی ورزش تای چی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید