5 اقتصاد عظیم دنیا در سال 2024 کدام ها خواهند بود؟

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، رپرتاژ آگهی- اقتصاد دنیا در مرحله گذار قرار داره. اقتصادهای نوظهور، به ویژه در آسیا، گام های بزرگی در راستا توسعه برداشته ان و در همین حال هژمونی غرب هم متزلزل به نظر می رسه. بحرانی که شیوع ویروس کرونا به وجود آورد، ظاهرا این تغییر رو تسریع هم نموده.

5 اقتصاد عظیم دنیا در سال 2024 کدام ها خواهند بود؟

چین یکی از معدود اقتصادهای عظیمی بود که طی سال گذشته تونست رشد اقتصادی به ثبت برسونه، و در سوی دیگه، ایالات متحده و کشورهای اروپایی در رکود عمیقی فرو رفتن. طی چند سال آینده هم باید شاهد ادامه روندهای اخیر باشیم؛ تا چین و هند شکاف اقتصادی با کشورهای پیشرفته رو مدام کاهش بدن.

اما طی دو سال آینده چه تغییری در رتبه بندی قدرتمندترین کشورهای دنیا از نظر اقتصادی رخ می ده؟ در این نوشته، به پیش بینی دارایی و قدرت اقتصادی 5 اقتصاد عظیم دنیا در سال 2024 از دید کارشناس های این حوزه می پردازیم:

1* ایالات متحده

پیش بینی فراوری ناخالص داخلی در سال 2024: حدود 25.3تریلیون دلار

کارشناس های اقتصادی عقیده دارن ایالات متحده طی سال های آینده، همچنان اسم عظیم ترین اقتصاد دنیا رو حفظ می کنه. اون ها 25.3تریلیون دلار فراوری ناخالص داخلی رو برای این کشور در سال 2024 پیش بینی نموده ان.

سرمایه گذاری ثابت، جمعیت نسبتا مطلوب و مواضع اقتصادی دولت بایدن، از مهم ترین دلایل این پیش بینی ها هستن؛ اما افزایش بدهی های عمومی و احیای احتاقتصادی تورم به خاطر اقدامات تحریک کننده آمریکا، از ریسک های این جهت به تعداد میرن.

اگرچه ایالات متحده هنوز قدرت اقتصادی نسبی رو در اختیار داره، اما در سال 2000 اقتصاد این کشور تقریبا چهاربرابر مجموع اقتصادهای چین، هند، روسیه و برزیل بود، با این حال تا سال 2024، مجموع اقتصادهای چهار کشور مذکور، 10درصد عظیم تر از ایالات متحده می شه.

2* چین

پیش بینی فراوری ناخالص داخلی در سال 2024: حدود 20.6تریلیون دلار

کارشناس های اقتصادی، فراوری ناخالص داخلی چین رو تا سال 2024، حدود 20.6تریلیون دلار برآورد می کنن که تقریبا 81درصد از فراوری ناخالص داخلی ایالات متحده به حساب میاد. جالب بدونید این رقم در سال 2018 حدود 65درصد بود!

کنترل بحران کرونا به وسیله چین، بر فعالیت های داخلی و ارزش یوان تأثیر گذاشته. هر دوی این عوامل هم باعث افزایش میزان اقتصاد چین در برابر دلار آمریکا می شن. علاوه بر این ها، مصرف خصوصی قدرتمند، محرک اصلی رشد این کشور در سال های آینده خواهد بود، چون دولت چین تمرکز ویژه ای بر تقویت فعالیت های داخلی داره.

در عین حال، تنش های تجاری ایالات متحده و چین، و افزایش سطح بدهی خارجی هم از ریسک های این جهت برای کشور عظیم چین هستن.

3* ژاپن

پیش بینی فراوری ناخالص داخلی در سال 2024: حدود 5.6تریلیون دلار

ژاپن با فراوری ناخالص داخلی اسمی 5.6تریلیون دلار، سومین اقتصاد عظیم دنیا باقی می مونه. تقاضای خارجی قوی و حمایت اقتصادی گسترده داخلی، به اقتصاد پویای این کشور یاری می کنه. اما ژاپن به خاطر کاهش جمعیت، بسیاری از حیطه های رقابتی رو هم به رقبای پیشرفته و بازارهای نوظهور واگذار نموده.

این کشور طی سه دهه گذشته با تقاضای کل مزمن و شکاف فراوری دائمی روبه رو بوده. پیش بینی می شه جمعیت کاری ژاپن بین سال های 2020 تا 2050، حدود 30درصد کاهش پیدا کنه، بنابراین حمایت از رشد احتاقتصادی اشتغال تضعیف می شه، مگر اینکه اقدامات بیشتری برای افزایش نیروی کار انجام بدن.

4* آلمان

پیش بینی فراوری ناخالص داخلی در سال 2024: حدود 4.9تریلیون دلار

پیش بینی ها حاکی از اون هستن که آلمان با فراوری ناخالص داخلی اسمی 4.6تریلیون دلار به رتبه چهارم قدرتمندترین اقتصادهای دنیا برسه. این کشور بحران کرونا رو بهتر از خیلی اقتصادهای پیشرفته پشت سر گذاشت و در آینده هم باید با فراوری قوی و موضع اقتصادی حمایتی پیش بره.

اما آلمان هم مثل ژاپن، با معضل جمعیت نامطلوب در سال های آینده روبه رو می شه که این امر تأثیر قابل توجهی بر شتاب اقتصادی آلمانی ها می گذاره.

البته اقتصاد آلمان همچنان عملکرد بهتری در سال 2020 نسبت به سایر کشورهای اروپایی داشته. قرنطینه های سبک تر و کوتاه تر طی سال، محرک های اقتصادی قوی و همین طور فراوری اقتصادی قدرتمند، از مهم ترین محرک های عملکرد خوب آلمان بوده ان.

5* هند

پیش بینی فراوری ناخالص داخلی در سال 2024: حدود 3.7تریلیون دلار

هند تا سال 2024 با فراوری ناخالص داخلی اسمی 3.7تریلیون دلار، از فرانسه و انگلیس پیشی گرفته و به پنجمین اقتصاد عظیم دنیا تبدیل می شه. هند جزو کشورهایی بود که به شدت تحت تأثیر شیوع کرونا نهاده شد و به تعطیلی کامل کشیده شد؛ طوری که هندی ها برای یک خرید شارژ سیم کارت یا کارت به کارت یا انتقال وجه فوری هم با مشکل روبه رو بودن.

حالا به نظر می رسه این شرایط رو به بهبود باشه و علائم اقتصادی اخیر هم دلگرم کننده بوده اند. طی سال های آینده و با افزایش مصرف، سرمایه گذاری و صادرات رشد اقتصادی هند سرعت بیشتری می گیره و از سوی دیگه، اصلاحات ساختاری، ریسک پیش روی این کشور محسوب می شه.

منبع: شفقنا اقتصادی

به "5 اقتصاد عظیم دنیا در سال 2024 کدام ها خواهند بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 اقتصاد عظیم دنیا در سال 2024 کدام ها خواهند بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید