آشنایی با انواع لکه های پوستی و روش های درمان آن

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، خبرنگاران - آرایش و زیبایی - لکه پوستی (اختلالات پیگمنتیشن) به معنی ایجاد تغییر در رنگ پوست است. رنگ غالب پوست شما از طریق رنگ دانه های موجود در پوست به نام ملانین تعیین می شود. گونه خاصی از سلول ها در پوست به نام ملانوسیت وظیفه تولید ملانین را دارند. این سلول ها در سطحی ترین لایه پوست قرار گرفته اند. ملانین پس از تولید در ملانوسیت، در میان سلول های پوستی مجاور پخش می شود. آسیب به ملانوسیت باعث تغییر در ملانین پوست می شود. این اختلالات منجر به ایجاد انواع لکه های پوستی می شوند.

آشنایی با انواع لکه های پوستی و روش های درمان آن

دلیل ایجاد انواع لکه های پوستی چیست؟

ملانین یک رنگ دانه قهوه ای است. دلیل تفاوت در رنگ پوست افراد به دلیل سطح ملانین پوست آن هاست. پایین بودن سطح ملانین باعث می شود تا پوست به رنگ سفید با سایه های صورتی دیده شود. این یعنی افراد بور دارای سطح ملانین پایین، افراد برنز دارای سطح ملانین میانه و افراد با پوست تیره دارای بالاترین اندازه تولید ملانین در پوست خود هستند. ملانین به طور طبیعی به صورت یکنواخت در سراسر پوست پخش می شود. در صورتی که در یک نقطه از پوست، ملانین انباشته شود باعث ایجاد لکه های پوستی می شود.

انواع لکه های پوستی

حال که با دلیل ایجاد لکه های پوستی آشنا شدیم زمان آن فرا رسیده است که با انواع لکه های پوستی هم آشنا شویم. در زیر فهرست کاملی از این لکه ها نام شده است.

1. کک و مک

کک و مک یکی از انواع لکه های پوستی فراگیر در بین افراد با پوست روشن، موهای قرمز یا بلوند و چشمان آبی است. تولید کک و مک از سن پنج سالگی شروع و این لکه به شکل لک های کوچک قهوه ای روشن، در صورت، شانه و پشت ظاهر می شود. در بروز کک و مک عوامل ژنتیکی یا سرشتی کاملا دخیل است ولی عوامل محیط خصوصا نور خورشید در بروز و تشدید آن کاملا اثر دارد. عوامل هورمونی هم ممکن است یکی از عوامل بروز انواع لکه های پوستی باشد. برای مثال در فصل تابستان اندازه و اندازه این لک ها افزایش می یابد و در فصل زمستان این لکه ها روشن تر و کمتر می شوند.

هر فردی که از لحاظ ارثی پتانسیل ایجاد کک و مک را دارد، حتما باید از کرم های ضد آفتاب استفاده کند و کمتر در آفتاب قرار گیرد. بهترین درمان برای کک و مک لیزر درمانی است ولی افراد بعد از لیزر درمانی باید همواره مراقب پوست خود باشند تا این لکه ها دیگر بر نگردند، زیرا پوست های دارای کک و مک بسیار مستعد ایجاد این لکه ها هستند. باید بدانید که تعداد این لکه ها در ابتدا کم است ولی به مرور زمان و درصورتیکه شخص به پزشک مراجعه نکند، به تدریج زیاد می شود.

2. لکه های پوستی مادرزادی

یکی از اصلی ترین انواع لکه های پوستی اشکال مادرزادی هستند. این لکه ها را اغلب به رنگ های تیره دیده ایم ولی لکه های مادرزادی همواره به رنگ تیره و قهوه ای نیستند. گاهی اوقات به رنگی روش تر از رنگ پوست شما ظاهر می شوند. این لکه ها در دوران نوزادی در طول بدن و بعضی اوقات در صورت پدید می آید و البته نکته خوشایند درباره این لکه ها این است که پیشرفت نمی کنند.

3. لکه های حاملگی

همه مادرها می گویند دوره بارداری شیرین ترین و خاطره انگیزترین مرحله زندگی است، اما این مادران به بعضی مسائل پوستی این دوره هم اشاره می کنند. یکی از این مسائل که در زمان بارداری پدید می آید، بروز بعضی انواع لکه های پوستی است. به این نوع لکه ها، لکه هورمونی هم گفته می شود. این لکه ها در اوایل شکل گیری به صورت قهوه ای کم رنگ ولی بزرگ تر از کک و مک پدید می آیند و با گذشت زمان اندازه این لکه ها بزرگ تر و رنگ آن هم تیره تر می شود. در موارد شدید منطقه ها وسیعی از صورت را درگیر خود می کند. این لکه هم مثل کک و مک بر اثر سه عامل ژنتیک، هورمون و نور خورشید تشدید می شود، ولی بر عکس کک و مک در لکه های بارداری نقش هورمون ها بیشتر است.

البته باید به این نکته هم دقت کرد که ایجاد لکه های حاملگی غالبا در نیمه دوم بارداری شروع می شود، اما بعضی از اوقات این لکه در بانوانی که قرص های ضد حاملگی مصرف می کنند هم تشکیل می شود و رابطه مستقیمی با مدت زمان مصرف دارو و نوع دارو دارد. لکه های حاملگی در حدود یک سال بعد از زایمان کاملا ناپدید می شوند. گاهی هم ممکن است بعد از ده سال هم در صورت باقی بمانند؛ بنابراین درمان این لکه ها هر چه سریع تر شروع شود، نتیجه بهتری می توان گرفت. پس نباید دست روی دست گذاشت!

4. خال های موجود در پوست

یکی دیگر از انواع لکه های پوستی که در افراد مختلفی ایجاد می شود، خال ها هستند. خال ها هم به صورت لکه های پررنگ روی پوست پدید می آیند. خال هایی که رنگشان متمایل به آبی است، درمانشان کمی دشوارتر است و این خال ها گاهی اوقات روی صورت و دور چشم هم ظاهر می شوند. در خال هایی با این ویژگی ها درمان دارویی کمکی نمی کند و لیزر درمانی آن به صورت مکرر مؤثر است. به هر حال از بین بردن خال ها قابل دسترس است.

5. اگزمای آفتابی

اگزمای آفتابی یا TINEA ALBA به شکل لکه هایی با رنگ روشن و اندکی خشک و گل ها پوسته دار است. احتمال به وجود آمدن این نوع لکه پوستی در صورت بچه ها و نوجوانانی که دارای پوست خشک هستند و درمعرض تابش نور خورشید قرار می گیرند، بیشتر است. این لکه ها بیشتر در صورت و گاهی هم در بدن و سایر اندام ها هم ظاهر می شود.

6. لکه های ناشی از قارچ های پوستی

لکه های ایجاد شده در اثر قارچ به اگزمای آفتابی شباهت زیادی دارد. این لکه بیشتر در قسمت های بالایی بدن وگردن پدیدار می شود و در هر سنی ممکن است ایجاد شود. در بیشتر اوقات به صورت لکه های قهوه ای کم رنگ تا پرنگ، در اندازه های متفاوت پدید می آید ولی گاهی اوقات به شکل لکه های کم رنگ و حتی سفید شبیه اگزمای آفتابی ظاهر می شود، در بعضی افراد هم هر دو نوع ضایعه روشن قهوه ای در نقاط مختلف بدن وگردن و صورت دیده می شود. این لکه ها اکثرا با داروهای ضد قارچ برطرف می شوند.

7. لکه های جای جوش

بعضی از افراد مبتلا به آکنه یا جوش، بعد از بهبود جای جوش آن ها باقی می ماند. به طوریکه فرد در اول دچار جوش های قرمز یا چرکی می شود و بعد از مدت ها وقتی جوش ها برطرف می شوند، لکه های قهوه ای و لکه های قرمز به باقی می ماند، به خصوص اگر جوش دستکاری شود احتمال ایجاد لکه قهوه ای یا لکه تیره افزایش می یابد، در ایجاد لکه بعد از جوش استعداد ارثی هم مؤثر است. در مورد لکه های قرمزرنگ بعد از جوش، زمینه ژنتیکی مهم تر از سایر عوامل است.

گاهی هم افرادی بدون دستکاری کردن جوش، دچار لکه های قرمز بعد از بهبودی جوش می شوند، در ضمنً نوع جوش هم در نوع لکه اثر دارد. جوش های عمیق و کیستی و چرکی لکه های عمیق تری بر جای می گذارند، دوام جوش هم در ایجاد لکه بعد از جوش تأثیر گذار است. برای مثال، کسی که جوش های صورت خود را درمان نمی کند و به پزشک مراجعه نمی کند و جوش ها برای مدت طولانی باقی می مانند و احتمال لک زیاد می شود خصوصا اگر شخص در معرض تابش آفتاب قرار گیرد این مورد بیشتر رخ می دهد.

8. لکه های ناشی از سوء تغذیه

یکی دیگر از انواع لکه های پوستی، لکه های ناشی از سو تغذیه اند که براثر کمبود ویتامین B12 پدید می آیند. این نوع از لکه ها در نژادهای تیره پوست شایع تر است. در اثر کمبود ویتامین A این لکه ها توسعه پیدا می کنند و همراه با برجستگی های شبیه پوست مرغ تشکیل می شود. همچنین در کمبود اسید فولیک، کمبود ویتامین C و در انواع کم خونی ها هم این لکه پوستی دیده می شود.

9. لکه های ناشی از برس یا پیسی

این بیماری از نظر مردم بسیار ترسناک و عجیب است. بیماری برس صعب العلاج و سخت درمان است. با گذشت زمان ممکن است این بیماری پیشرفت کند و گسترده تر شود. بیماری پیسی زمینه و دلیل ارثی و ژنتیکی دارد، در هر سن و سالی امکان ابتلا به آن وجود دارد و لکه های آن کاملا روشن تر از پوست و سفید رنگ مثل کاغذ سفید است و در مواردی تشخیص آن سخت است.

10. لکه های ناشی از افزایش سن

این لک ها در اثر تماس بیش از حد با نور خورشید و هم افزایش سن به وجود می آید. معمولا لکه های قهوه ای رنگ کاملا سطحی و به اندازه یک سانتی متر هستند. این لکه ها بیشتر بر روی صورت و پشت دست ها پدید می آید و در سنین 30 تا 40 سالگی شروع می شود. این لکه ها با مسن شدن وسیع تر، پررنگ تر می شوند و تعدادشان هم بیشتر می شوند.

11. بروز لکه در اثر بیماری

این لکه ها در اثر بیماری هایی مثل آسم، نارسایی کبدی و کلیوی ایجاد می شوند و برای 3 تا 4 روز نمایان هستند. همچنین در روماتیسم و نارسایی کلیه و سیروز کبدی و بعضی بیماری های دیگر، تیرگی گسترده پوست دیده می شود.

12. لکه ناشی از جای زخم و التهاب

بعضی از بیماری های پوستی که به همراه التهاب های پوستی و لکه های قرمز یا قهوه ای خارش دار اغاز می شوند با گذشت زمان پس از کاهش التهاب پوست لکه های قهوه ای به وجود می آیند. افرادی که قسمتی از بدنشان زخم می شود بعد از بهبودی التهاب یا زخم پوستی دچار لکه های قهوه ای تیره نامنظم می شوند.

درمان خانگی انواع لکه های پوستی

بهترین راه حل برای درمان قطعی انواع لکه های پوستی مراجعه به پزشک است اما می توان از درمان هایی خانگی هم بهره برد. البته باید بدانید این نوع از درمان ها در بلند مدت بر روی لکه ها تأثیر می گذارند. باید بدانید که عسل معجزه طبیعت، در روش های مختلف جوانسازی پوست مانند از بین بردن جای لکه پوستی بسیار پرکاربرد است.

برای درمان به روش خانگی:

  • دو قاشق جوانه گندم را به عسل اضافه کنید.
  • عسل را تا حدی که پوست را نسوزاند، گرم کنید و مخلوط را روی محل دارای لکه بگذارید.
  • پس از حدود 15 دقیقه محل مورد نظر را بشویید.

همچنین اگر در بدنتان لکه های قهوه ای دارید تا موقعی که این لکه ها بر روی پوستتان پا بر جاست، برای درمان باید از روغن کرچک استفاده کنید. همچنین خیار و برگ سبزی شاهی یا آب این دو، در درمان این لکه ها تا حدودی مؤثرند.

آیا لکه های پوستی خطرناک هستند؟

انواع لکه های پوستی معمولا فقط شکل و ظاهر پوست را تغییر می دهند و چندان نگران کننده نیستند. ولی این در حالی است که بعضی از سرطان های پوستی در اوایل دوره بیماری خود را با لکه های پوستی نشان می دهند، این نوع از لکه های ناشی از بیماری های خاص با گذشت زمان برجسته می شوند و شکلشان تغییر می کند، این در حالی است که لکه های پوستی معمولی شکل عجیب و غریبی ندارند.

به نظر شما بهترین روش برای از بین بردن انواع لکه های پوستی چه روشی است؟ نظرات و تجربیات خود را در انتهای این صفحه برای ما ارسال کنید.

منبع: مجله انگیزه

به "آشنایی با انواع لکه های پوستی و روش های درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع لکه های پوستی و روش های درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید