اعجاز رنگ میوه ها و سبزیجات

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، تقریبا تمامی میوه ها و سبزی ها سرشار از ویتامین ها ، املاح و فیبر می باشند و انسان را در مقابل بیماری های قلبی وسرطان حفاظت می نمایند.پژوهشگران ، تأثیر میوه ها وسبزی های رنگین را بر سلامت انسان ، مورد مطالعه قرار داده اند و بر ضرورت استفاده از ان ها تأکید فراوان دارند.

اعجاز رنگ میوه ها و سبزیجات

اعجاز رنگ میوه ها و سبزیجات

تقریبا تمامی میوه ها و سبزی ها سرشار از ویتامین ها ، املاح و فیبر می باشند و انسان را در مقابل بیماری های قلبی وسرطان حفاظت می کنند.پژوهشگران ، تأثیر میوه ها وسبزی های رنگین را بر سلامت انسان ، مورد مطالعه قرار داده اند و بر ضرورت استفاده از ان ها تأکید فراوان دارند.

میوه ها و سبزی ها ،از نظر رنگ به هفت گروه زیر تقسیم می شوند:

1 ـ قرمز :شامل گوجه فرنگی ،هندوانه و گریپ فروت صورتی .این گونه از میوه ها و سبزی ها حاوی کارتینوئید لیکوپن هستند که ممکن است مانع از ابتلای انسان به سرطان و بعلاوه بیماری های قلبی و ریه گردند .

2 ـ قرمز،ارغوانی:شامل انگور قرمز،توت فرنگی ، کلم قرمز،آلو وسیب قرمز که شامل پاداکسنده(انتی اکسیدان)های قوی به نام انتو سیانین می باشند و از پیر شدن بافت های سلولی جلوگیری می کنند. بعلاوه ،مانع انعقاد خون می گردد و به این ترتیب به سلامت قلب یاری می کنند.انگور قرمز،به دلیل داشتن فلاوونوئید(رنگدانه ها) که پاداکسنده ای بسیار قوی است،موجب کاهش کلسترول بد (LDL) می گردد.

3 ـ نارنجی:شامل انواع هویج ،طالبی ،کدو حلوائی و سیب زمینی است که به وفور حاوی ماده ی ضد سرطانی آلفا کاروتن می باشند.

4ـ نارنجی ،زرد:شامل انواع پرتقال ،مرکبات ،هلو،شلیل و زردآلوکه حاوی بتاکریپتوگزانتین هستند وازابتلابه بیماری های قلبی جلوگیری می کنند.

5 ـ زرد ،سبز:شامل اسفناج ،ذرت ،نخود سبزکه منبع تأمین کننده ی کارتینولوتئین و زیگزانتین می باشند که به طور مؤثری از ایجاد بیماری های چشمی ،آب مروارید ، فساد و یا پیر شدن بافت های بدن جلوگیری می کنند.

6ـ سبز : شامل کاهو و گل کلم ؛ کلم سرشار از مواد شیمیایی نظیر سولفورافین و ایندول است که از ایجاد سرطان در بدن جلوگیری می نماید.

7 ـ سفید،سبز:شامل سیر،پیاز،تره ها،کرفس ، گلابی ،انگورهای سبز حاوی اِلیسین می باشند که مانع رشد غده های سرطانی می شوند.

ویتامین A و بتاکاروتن: پیش ماده ی موجود در میوه ها وسبزی هاست که خطر ابتلا به سرطان ریه ، مجاری گوارشی و مثانه را کاهش می دهد همه میوه ها وسبزی ها ـ که به رنگ زر و نارنجی و یا سبز هستندـ دارای ویتامین A می باشند .

ویتامین C: ضد اکسیدانت است و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد .مرکبات و کیوی سرشار از این ویتامین هستند.

ویتامین E:به وفور در سبزی های سبز رنگی شکل وجود دارد و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

فیبر های غذائی:به تعداد زیاد در سبزی ها موجودند و خطر سرطان سینه و روده ی بزرگ را کاهش می دهند.

چگونگی مصرف میوه ها و سبزی ها:

روزانه دست کم پنج عدد میوه یا سبزی میل کنید.

از تمام میوه ها و سبزی های رنگین،در طی روز بهره ببرید.

از کندن پوست میوه ها ـ که منبع سرشاری از فیبر هستند ـ خودداری نمائید.

منبع:مجله اشپزباشی،شماره44

منبع: راسخون

به "اعجاز رنگ میوه ها و سبزیجات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعجاز رنگ میوه ها و سبزیجات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید