با این تورم چه کنم دکتر؟!

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، آیا تا به امروز شده صبح از خواب بیدار شوید و ببینید زیر پلک چشم تان دچار تورم شده است؟ یا این ه یکی از اندام هایتان ورم نموده باشد. برای پی بردن به این ه چرا بدن ما چنین نشانه هایی از خود بروز می دهد با دکتر ایرج خسرونیا، متخصص داخلی رییس هیات مدیره جامعه متخصصان داخلی تبادل نظر کردیم.

با این تورم چه کنم دکتر؟!

با این تورم چه کنم دکتر؟!

تبادل نظر با دکتر ایرج خسرونیا

آیا تا به امروز شده صبح از خواب بیدار شوید و ببینید زیر پلک چشم تان دچار تورم شده است؟ یا این ه یکی از اندام هایتان ورم نموده باشد. برای پی بردن به این ه چرا بدن ما چنین نشانه هایی از خود بروز می دهد با دکتر ایرج خسرونیا، متخصص داخلی رییس هیات مدیره جامعه متخصصان داخلی تبادل نظر کردیم.

آقای دکتر تورم اندام های بدن بیماری است یا علامت بیماری؟

تورم یا همان ادم بیماری به تعداد نمی رود و نوعی علامت بیماری است. به طور مثال، فردی که تب می نماید نباید تب او را قطع کنیم بلکه باید علت تب را درمان کنیم. درباره دلایل بروز ورم باید ابتدا این نکته را متذکر شد که 60 درصد وزن بدن انسان را آب تشکیل می دهد. ترکیب مایعات در بدن به گونه ای است که اندازهی در داخل عروق، قسمتی در درون مجاری لنفاوی و اندازهی هم اطراف مغز و ریه واقع شده است اما تقریبا نفوذ این مایعات از یک قسمت به قسمت دیگر صورت نمی پذیرد مگر اینکه اختلالی در بدن ایجاد شده باشد. براساس قانونی که در طب داخلی به نیروی استارلینگ مشهور است، بر هم خوردن فشارهای انکوتیک و اسموتیک داخل و خارج سلولی موجب می گردد اندازه زیادی مایع از داخل عروق وارد مایع بین سلولی گردد که در این صورت اِدم یا ورم اندام به وجود می آید. بنابراین باید بیماری هایی را که موجب آن شده، تشخیص داده و درمان کنیم.

بعضی بیماران از تورم کلی اندام ها شاکی هستند و بعضی اوقات از تورم موضعی می نالند. تفاوت این دو چیست؟

بله، همان طور که اشاره کردید، ورم به دو دسته عمومی و موضعی تقسیم بندی می گردد. به طور خلاصه در تورم های عمومی بدن، بیماری پیشرفت بیشتری داشته است و در ورم های موضعی که بیشتر مشاهده می گردد، اغلب زیر پلک یا دست یا پا گرفتار می گردد، در واقع ممکن است ضربه به عروق دست یا پا موجب انسداد عروق شده و اندام را دچار ادم یا تورم کند.

یعنی تورم های موضعی بی خطرند؟

اغلب تورم های موضعی بی خطرند اما باید توجه داشته باشیم که اگر این تورم موضعی نوعی ترومبوفلبیت باشد خطرناک خواهد بود.

درباره ترمبوفلبیت و علایم آن لطفا کمی شرح بدهید؟

ببینید، اگر فردی سابقه واریس پا داشته باشد یا به هر علتی دچار اختلال عروقی شده باشد و متوجه گردد که پایش دچار تورم ناگهانی شده است، ممکن است که لخته ای خون در عروقش ایجاد شده باشد و احتمال بروز آمبولی ریه در این فرد بسیار جدی است. بنابراین به این گروه از بیماران توصیه می کنم از مصرف خودسرانه دارو خودداری نمایند و بلافاصله به پزشک مراجعه نمایند.

دلایل بروز تورم عمومی بدن چیست؟

در ورم عمومی بدن، فشار بین داخل سلول و خارج سلول به هم خورده است بنابراین اگر مسئله ای برای یکی از اعضای بدن مانند قلب، کلیه یا کبد روی دهد علایم این بیماری در سراسر بدن پخش خواهد شد. به طور مثال، یک بیمار مبتلا به نارسایی قلبی را تصور کنید که نخست دچار یک بیماری دریچه ای شده و بعد به علت اینکه عضلات قلب به خوبی از عهده خون رسانی برنمی آید، رفته رفته از اندازه خروجی قلب کاسته می گردد و در نتیجه جلوی قلب و درون ریه اندازهی مایع جمع می گردد که به نوعی تورم ایجاد می گردد. از طرف دیگر، قلب به خوبی نمی تواند به اعضای اصلی دیگر خون رسانی کند و یکی از دستگاه های دیگر که کلیه است، به علت دریافت ناکامل خون وادار می گردد از خودش دفاع کند. بنابراین آنزیمی را تحریک می نماید که از دفع آب و نمک جلوگیری می نماید. در این سیستم که موسوم به رنین آنژیوتانسیون است برای بالارفتن حجم خون اندازه زیادی نمک از داخل ادرار و به وسیله کلیه بازجذب می گردد که همراه این سدیمی که جذب می گردد، اندازه زیادی مایع هم جذب می گردد. در نتیجه هم در ورید ها مایع زیادی داریم و هم اینکه کلیه ها اجازه نمی دهند سدیم دفع گردد. به همین علت بیماری که مدت ها است گرفتار بیماری قلبی است احساس می نماید انگشترش یا حلقه دستش داخل انگشت نمی رود.

بیماری های کبد چطور؟ این بیماری ها هم می توانند باعث ورم شوند؟

بله، بدن از فیلتری به نام کبد استفاده می نماید که مواد سمی بدن به وسیله آن دفع می گردد و مواد سالم هم پس از تجزیه شدن به وسیله کبد وارد بدن می گردد. اکنون تصور کنید که کبد به علت استفاده از دارو یا عوامل ویروسی مانند هپاتیت دچار آسیب گردد. در این حالت کبد حتی با یک دهم قسمت خودش هم می تواند به فعالیت ادامه دهد اما در نهایت زمانی فراخواهد رسید که کبد قادر به ادامه کار خود نخواهد بود در نتیجه کبد دچار حالتی سفت موسوم به سیروز می گردد. بنابراین جلو عروقی که خون به وسیله آن وارد کبد می گردد گرفته خواهد شد و خون به داخل شکم پس می زند و تورمی در شکم پدید خواهد آمد که به آن، آسیت گفته می گردد.

آسیت شکم چقدر خطرناک است؟

هنگامی که در شکم با آسیت روبرو می شویم باید بدانیم که اندازه زیادی پروتئین به ویژه آلبومین از دست خواهد رفت. بعلاوه از آن طرف هم کبد قدرت آلبومین سازی و پروتئین سازی خودش را از دست می دهد و این مشکل خطرناک ارزیابی می گردد.

درباره مسائل کلیه هم صحبت کنید؟

کلیه ها اعضایی از بدن هستند که از دو طریق دچار اختلال می شوند. نخست اینکه خودشان درگیر بیماری شوند و یا به علت مصرف دارو تحت تاثیر قرار گیرند و دچار مشکل شوند زیرا داروها به وسیله کلیه دفع می شوند بنابراین باید آنالیز کنیم که کلیه به وسیله دارو دچار بیماری شده یا به وسیله دیگری دچار مشکل شده است.

آیا اختلالات گوارشی هم ممکن است سبب بروز ورم شوند؟

بله، بعضی از بیماری های دستگاه گوارش هم موجب ورم و تورم در بدن می گردد. به طور مثال، در نوعی بیماری موسوم به گاستریت هیپرتروفیک به علت دفع پروتئین از لایه های متعدد معده می تواند ورم عمومی در بدن ایجاد کند یا بیماری دیگری موسوم به کولیت اولسرو می تواند تورم روده عظیم ایجاد کند. در این بیماری خون و پروتئین زیادی از بدن دفع می گردد که در نتیجه می تواند موجب ورم هم گردد.

سوءتغذیه و فقر غذایی چطور؟

سوء تغذیه و نخوردن مواد غذایی هم می تواند موجب ادم و تورم گردد. به طور مثال، در تصاویری که پیش از این از آفریقا و قحطی زدگان وجود داشت، مشاهده می کردید که اغلب آنها لاغرند و شکم عظیمی دارند و عظیمی شکم آنها به علت وجود مایع شکمی است.

بعضی از افراد چاق هم که از قرص های ملین استفاده می نمایند دچار تورم اندام می شوند. علت این پدیده چیست؟

بعضی از افراد چاق، خودسرانه اقدام به درمان چاقی می نمایند و با مصرف قرص های ملین سعی می نمایند لاغر شوند، در حالی که مصرف مرتب این قرص ها آسیب های شدیدی به دستگاه گوارش می زند و در نهایت موجب ورم می گردد، به طوری که فردی که رژیم لاغری گرفته است به ناگهان متوجه می گردد که وزنش افزایش یافته است. علت این پدیده بروز اسهال در افراد و در نتیجه دفع پتاسیم است که در نتیجه موجب ورم عمومی بدن هم می گردد.

شنیده اید که بعضی از باشگاه های بدن سازی، داروهایی به ورزشکاران می دهند که سبب ورم و ادم اندام ها می گردد؟

بله، متاسفانه بسیاری از باشگاه های ورزشی خودسرانه به جوانانی که در این اماکن ورزش می نمایند، داروهای هورمونی توصیه می نمایند.

همکاران من هم موارد زیادی از این دست را تجربه نموده اند اما باید به این افراد توصیه کنیم که این داروها مورد تایید جامعه پزشکی نیست و این داروها همان طور که گفته شد، با از بین بردن کلیه و کبد موجب ادم و تورم اندام های ورزشکاران می گردد.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "با این تورم چه کنم دکتر؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با این تورم چه کنم دکتر؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید