بکارگیری فناوری شورورزی برای تثبیت کانون های فوق بحرانی تولید گردوغبار

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، شورورزی فناوری است که تولید پایدار و اقتصادی محصولات کشاورزی را با استفاده از منابع آب و خاک شور ممکن می کند.

بکارگیری فناوری شورورزی برای تثبیت کانون های فوق بحرانی تولید گردوغبار

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ ساعت زنانه به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، اهلی­ سازی گیاهان متحمل به شوری که از آن ها تحت عنوان شورزیست ها که در حال حاضر در رویشگاه های طبیعی شور و خشک می رویند، آنها را به عنوان گیاهان زراعی جدیدی معرفی کرده است که تحت تنش های محیطی ایجاد شده از طریق شوری و خشکی، محصول رضایت بخش تری تولید می کنند.

پایلوت تثبیت کانون های فوق بحرانی تولید گردوغبار

در حال حاضر پایلوت تثبیت کانون های فوق بحرانی تولید گردوغبار با استفاده از منابع زه­آب دشت آزادگان در پایین­دست حوزه کرخه در سطح 50 هکتار در حال بهره برداری است.

در این فناورانه از زه­آبهای شور و بسیارشور پروژه های آبیاری و زه­کشی دشت آزادگان تولید چوب، علوفه، مواد پروتئینی و آبزی پروری استفاده می شود.هم­چنین بخشی از اراضی یکی از کانون های فوق بحرانی تولید گردوغبار بدین وسیله تثبیت شده است.

دستاوردهای این طرح

از دستاوردهای این طرح می توان به تثبیت کانون های گردوغبار به عنوان معضل اصلی زیست محیطی منطقه و بهره گیری از آب های غیرمتعارف و زه آب های کشاورزی رها شده در منطقه، اشاره کرد.

هم چنین بیابان زدایی اقتصادی با تولید آبزیان، درختان و گیاهان مقاوم به آب و خاک شور، ایجاد عرصه تحت کشت گیاهان و درختان شورزی و احداث استخر برای پرورش انواع آبزیان مقاوم به شوری از دیگر دستاوردهای این طرح است.

با توجه به نیاز حیاتی کشور در عرصه مقابله با کانون های گردوغبار و هم­چنین بهره­گیری صحیح از آب های غیرمتعارف و رهاشده در منطقه ها مختلف، ستاد توسعه فناوری های آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اولویت قراردادن طرح های علمی و دانش بنیان در این حوزه، مشاوره های علمی و تامین هزینه های اجرایی کردن طرح های فناورانه حوزه آب گام برداشته که این طرح، یکی از آن حمایت ها است.

/

منبع: خبرگزاری فارس

به "بکارگیری فناوری شورورزی برای تثبیت کانون های فوق بحرانی تولید گردوغبار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بکارگیری فناوری شورورزی برای تثبیت کانون های فوق بحرانی تولید گردوغبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید