بیش از 1400 تجهیز و محصول نانویی گواهی نانو مقیاس دریافت کردند

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، با تثبیت روند رو به رشد تعداد تجهیزات و محصولاتی که گواهی نانومقیاس دریافت نموده اند، این رقم تا انتها فروردین 1402 به رقم 1432 رسید. تعداد شرکت هایی که پیروز به دریافت گواهی نانومقیاس شده اند، به 346 شرکت رسیده است.

بیش از 1400 تجهیز و محصول نانویی گواهی نانو مقیاس دریافت کردند

از سال 1392 تا به امروز روند رو به رشدی را در آمار محصولات و تجهیزات دارای گواهی نانومقیاس شاهد بوده ایم که در اولین ماه سال 1402 نیز این روند ادامه داشته است.

بر اساس آخرین به روزرسانی اجرا شده در پایگاه اطلاع رسانی محصولات فناوری نانو ایران، حوزه حمل و نقل با 22 درصد بیشترین سهم را در میان حوزه های صنعتی دارای گواهی نانومقیاس دارد. پس از آن، مواد اولیه با 20 درصد، تجهیزات با 17 درصد، عمران و ساختمان با 9 درصد، خدمات و ملزومات صنعتی با 8 درصد، دارو بهداشت و سلامت با 7 درصد و انرژی، نفت و صنایع وابسته با 5 درصد قرار دارند.

تا خاتمه فروردین ماه سال 1402، 346 شرکت در حوزه فناوری نانو فعالیت داشته اند که این شرکت ها 1191 محصول نانو و 241 تجهیز نانو را فراوری و پس از دریافت گواهی نانومقیاس آن را به بازار عرضه نموده اند. در مجموع فناوری نانو در بیش از 15 حوزه صنعتی وارد شده که محصولات این صنایع تا به امروز به 45 کشور دنیا صادر شده است. آمار کل محصولات دارای گواهی نانومقیاس از سال 1387 تا به امروز روند رو به افزایش داشته است و در این میان محصولات نانومقیاس سهم بیشتری نسبت به تجهیزات نانومقیاس دارد. تا پیش از سال 1394، تعداد تجهیزات نانومقیاس بیشتر از محصولات نانومقیاس در کشور بود که از این سال، محصولات نانویی گوی سبقت را از تجهیزات نانومقیاس ربوده و با شیب قابل توجهی پیشی گرفت.

گفتنی است ستاد توسعه فناوری نانو در راستای ایجاد شفافیت بازار محصولات نانو و به تبع آن ارتقای کیفی این محصولات و افزایش اعتماد مصرف کنندگان و نهایتاً توسعه بازار مواد و محصولات نانو به محصولات حوزه فناوری نانو تاییدیه نانومقیاس اعطا می نماید. این فرآیند به وسیله واحد ارزیابی مؤسسه خدمات فناوری تا بازار (کریدور) انجام می گردد.

این واحد با آنالیز مدارک و مستندات متقاضی، نسبت به تدوین دستورالعمل بازرسی و طراحی آزمون ها جهت آنالیز محصول اقدام می نماید. پس از بازدید و نمونه برداری از محل فراوری و انجام آزمایش ها طبق طرح آزمون، گزارش فنی واحد بازرسی مبنی بر تأیید / عدم تأیید نانومقیاس محصول اعلام می گردد. گواهینامه نانومقیاس به محصولاتی اعطا می گردد که فراوریکننده آن علاوه بر رعایت الزامات فنی اشاره شده، سایر الزامات فراوریی و تجاری مندرج در آئین نامه های مؤسسه (از جمله پروانه ساخت و یا بهره برداری، واحد کنترل کیفیت فعال، حضور کارشناس نانو در شرکت وغیره) را رعایت نموده و قرارداد اعطای گواهینامه نانومقیاس را امضا نماید. به محصولاتی که فراوریکننده آن صرفاً الزامات فنی محصول را برآورده است، گواهینامه آزمایشی نانومقیاس اعطا می گردد. گفتنی است، مواد و محصولاتی در حوزه فناوری نانو قرار می گیرند و به آن ها تأییدیه نانومقیاس اعطا می گردد که مطابق با استاندارد ملی 12098 و استانداردهای بین المللی (ISO/TS) 27687 در فرایند بازرسی موارد زیر را دارا باشند:

مقیاس بین 1 تا 100 نانومتر

مهندسی بودن فرآیند فراوری

بهبود خواص نسبت به محصول مشابه (نمونه شاهد بدون استفاده از فناوری نانو)

گواهینامه نانومقیاس با اعتبار یک ساله صادر شده و قابل تمدید است. بعلاوه در طول مدت اعتبار جهت اطمینان از ثبات مقیاس و خواص محصول فراوریکننده، بازرسی های دوره ای از شرکت انجام می گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بیش از 1400 تجهیز و محصول نانویی گواهی نانو مقیاس دریافت کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیش از 1400 تجهیز و محصول نانویی گواهی نانو مقیاس دریافت کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید