درمانهای خانگی جهت برطرف سردرد سینوسی

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، سینوزیت یکی از شایع ترین عفونتهای مجرای بینی در سراسر دنیا است. و تعیین شده است که موجب بروز سردردی آزار دهنده می گردد. علاوه بر تمام آنتی بیوتیکهایی که جهت درمان سینوس در دسترس می باشند،

درمانهای خانگی جهت برطرف سردرد سینوسی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

سینوزیت یکی از شایع ترین عفونتهای مجرای بینی در سراسر دنیا است. و تعیین شده است که موجب بروز سردردی آزار دهنده می گردد. علاوه بر تمام آنتی بیوتیکهایی که جهت درمان سینوس در دسترس می باشند، درمانهای خانگی بسیاری برای سردرد سینوسی وجود داشته که می تواند آنها را بکار برد و مضاف بر اینکه استفاده از این درمانها هیچ گونه عوارض جانبی را به همراه نخواهد داشت.

مطالبی در مورد سینوس

عفونتهای سینوس موجب بروز احتقان در ناحیه سر و صورت می شوند. سینوزیت می تواند حاد یا مزمن باشد. سینوزیت حاد معمولاً به مدت هفت تا ده روز به طول می انجامد. سردرد ناشی از سینوزیت حاد در طبیعت خود خفیف می باشد. عفونت سینوسی مزمن زمانی رخ می دهد که مجرای بینی برای یک دوره طولانی مسدود شده باشد. این نوع سینوزیت موجب بروز سردرد نمی گردد، با این حال علائمی مانند سرفه مزمن، عفونتهای مکرر گوش و غیره در آن بروز می کنند.

درمانهای خانگی جهت درمان سردرد سینوسی

اغلب دیده می گردد که مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت سینوس، پس از یک دوره خاص اثر خود را از دست می دهد. از اینرو، این درمانهای خانگی می توانند یاری بزرگی به درمان عفونت سینوسی کنند.

 آب گرم

ساده ترین درمان خانگی نوشیدن میزان زیادی آَب گرم است. توصیه می کنم هرزمان که قصد نوشیدن آب را دارید، تنها از آب گرم بهره ببرید. در صورت امکان، می توانید آب داغ هم بنوشید. این کار یاری کرده علائم هرچه زودتر به حداقل برسند.

 ویتامین C

به هنگام ابتلاء به سرماخوردگی یا سینوزیت، پزشکان همیشه توصیه کرده که مصرف مواد غذایی سرشار از ویتامین C را افزایش دهیم. ویتامین C سرشار از آنتی اکسیدان بوده که به مبارزه با عفونت سینوس و تقویت سیستم ایمنی بدن یاری می کنند. مواد غذایی سرشار از ویتامین C شامل توت فرنگی، انگور فرنگی (gooseberry)، گل کلم، کلم بروکلی، آناناس، پرتقال، لیمو و انار می گردد. تمامی این مواد غذایی را می توان به راحتی تهیه و وارد رژیم غذایی خود کرد. چنانچه عادت به نوشیدن چای دارید، در این صورت می توانید چای لیمو و یا چای سبز لیمو را امتحان کنید.

 کمپرس سرد و گرم

استفاده متناوب از کمپرس سرد و گرم بر روی نواحی سینوس به تسکین انسداد سینوسها یاری می نماید. کمپرس گرم بایستی به مدت سه دقیقه بر روی آن ناحیه قرار داده گردد و بلافاصله بایستی به مدت 30 ثانیه از کمپرس سرد بهره ببرید. درمان کمپرس متناوب بایستی 3 تا 5 مرتبه در روز به منظور تسکین سریع از انسداد سینوسها و سردرد تکرار گردد.

 مرطوب ساختن مجاری بینی

برخی افراد به اشتباه تصور می کنند که هوای خشک جهت درمان عفونت سینوس بهتر است. هرچند این موضوع با واقعیت فاصله زیادی دارد، به این علت که در واقع این هوای مرطوب است که به درمان سریعتر این عارضه یاری می نماید. هنگامی که هوا خشک است، مجاری بینی تحریک شده و سپس دچار التهاب می شوند. برای این منظور می توانید از دستگار بخور و یا رطوبت ساز بهره ببرید. در صورتی که هیچ کدام از آنها را در اختیار ندارید، می توانید چند مرتبه در روز به مدت طولانی دوش آب گرم بگیرید.

 بخار

شما می توانید در یک ظرف میزانی آب جوشانده و بخار آن را استنشاق نمایید. در صورتی که نسبت به اکالیپتوس حساسیت ندارید و در دسترستان می باشد، چند قطره از روغن اکالیپتوس را به آب در حال بخار بیافزایید. روش دیگر استفاده از روغن اکالیپتوس، مالیدن میزانی از آن بر روی پیشانی است. مراقب باشید، به این علت که بخار متصاعد شده از آن قوی است. در صورتی که برای نخستین بار آن را امتحان می کنید، از روغن اکالیپتوس به میزان زیاد استفاده نکنید. به منظور تسکین سریع، روغن نعناع هم می تواند بکار برده گردد. همانند روغن اکالیپتوس، روغن نعناع هم به برطرف نمودن احتقان بینی یاری کرده و غشاء مخاطی را آرام می سازد. گزینه دیگر، مخلوط نمودن سرکه سیب با آب است. از این مخلوط جهت استنشاق بخار بهره ببرید. این کار به برطرف نمودن سردرد یاری خواهد نمود.

 اسپری سالین یا نمکین

چنانچه مجاری بینی دچار گرفتگی شده، و نفس کشیدن سخت باشد، آنگاه می توانید از اسپری یا قطره سالین جهت برطرف گرفتگی بینی بهره ببرید. با استفاده از آب گرم و نمک این اسپری را درست کرده و به درون حفره های بینی اسپری نمایید. این کار به مرطوب ساختن حفره بینی یاری کرده و گرفتی را بر طرف خواهد نمود.

 نتی پات یا وسیله شستشوی بینی

استفاده از نتی پات به تمیز کردن سینوسها یاری کرده و به نوبه خود سردرد کاهش خواهد یافت. یک قاشق چایخوری نمک را با نصف قاشق چایخوری جوش شیرین و تقریباً نیم لیتر آب ولرم ترکیب نمایید. این محلول را درون نتی پات بریزید. اکنون نتی پات را در دست گرفته سر خود را کج کرده به طوریکه در زاویه 45 درجه قرار داشته باشد. سر نتی پات بایستی در قسمت حفره بینی قرار داده گردد. اکنون به آرامی محتویات آن را به درون حفره بینی ریخته و این محلول راه خود را به آرامی به وسیله حفره دیگر بینی به خارج باز می نماید. هنگامی که آب نمک تمام شد، با فین کردن، دو حفره بینی را پاک کرده تا تمام آب نمک به بیرون بیاید. این فرایند را در دیگر حفره بینی هم تکرار کنید. در خاتمه با فین کردن هر دو حفره موجب بیرون آمدن خلط و پاک و باز شدن مجرای بینی شوید.

 شستشوی پا با آب داغ

دیگر درمان خانگی سردرد سینوسی می تواند کمی مضحک به نظر رسد. با این وجود، تسکین از سردرد سینوسی را به همراه خواهد داشت. شستشوی پا با آب گرم همراه با استفاده از کمپرس سرد بر روی پیشانی موجب تسکین شما از سردرد سینوسی می گردد.

 محرکها

همه ما دانسته یا نادانسته در تماس با تعداد زیادی مواد محرک همانند دود سیگار، اسپری مو، محصولات مختلف پاک کننده، خوشبو کننده های هوا، و غیره قرار داریم. بوی برخواسته از این محصولات موجب تشدید این عارضه می گردد. بنابراین توصیه می گردد که از این محرکها تا آنجا که امکان دارد دوری گزینید.

 نقاط فشاری

آخرین مورد اما نه کم اهمیت ترین آن، استفاده از تکنیکهای تسکین دهنده فشار سینوسی جهت از بین بردن سردرد آزار دهنده است. یکی از چنین تکنیکها جهت آرام ساختن فشار سینوس بکار بردن فشار بر روی نقطه ای که انگشت شست و اشاره دست شما به هم می رسند است. تا آنجا که امکان دارد بر روی این نقطه فشار وارد سازید. این کار موجب تسکین فوری از سردرد خواهد شد.

درمانهای دیگر همانند تهویه خانه، سوپ گرم، مواد غذایی تند، زنجبیل، رژیم غذایی متعادل، فلفل هالپانو (Jalapeno Peppers)، و دارچین وجود داشته که در مقاله ای تحت اسم سردرد سینوسی به تفصیل شرح داده شده اند.

بعلاوه در مورد شستشوی سینوس به اسم یکی از درمانهای سردرد سینوسی شنیده ام، اما بهتر است آن را تحت نظارت پزشکی انجام دهید. هرچند توصیه می کنم پیش از بکار بردن هریک از این درمانهای خانگی سردرد سینوسی با پزشک خود مشورت نمایید. آیا می دانید چه کاری بیشترین اثر را در تسکین سردرد سینوسی در من دارد؟ آن کار داشتن خواب خوب است. هیچ چیزی به میزان یک خواب خوب آرامش بخش نیست.

منبع: راسخون

به "درمانهای خانگی جهت برطرف سردرد سینوسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمانهای خانگی جهت برطرف سردرد سینوسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید