سامانه تصفیه پساب آزمایشگاهی در دانشگاه تحصیلات تکمیلی راه اندازی شد

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، مسئول پژوهشگاه دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان گفت: ازتصفیه پساب آزمایشگاهی دانشگاه تحصیلات تکمیلی برای آبیاری فضای سبز استفاده می گردد.

سامانه تصفیه پساب آزمایشگاهی در دانشگاه تحصیلات تکمیلی راه اندازی شد

هادی بیت الهی در بازدید از طرح تصفیه پساب آزمایشگا ها گفت: این پروژه حداکثر با ظرفیت 4 هزار لیتر در شبانه روز و به مدت یکسال در قالب دو طرح پژوهشی داخلی مطالعه، امکان سنجی، طراحی و اجرا تصفیه پساب آزمایشگاه های فتونیک و علوم محیطی با استفاده سیستم لجن فعال با بستر ثابت صورت گرفته است.

او اضافه نمود: فاضلاب های آزمایشگاهی با وجود انواع مواد شیمیایی آلی و معدنی به عنوان یکی از آلاینده های مخرب محیط زیست محسوب شده و می بایست جهت دفع آن تدابیر ویژه ای اتخاذ گردد.

بیت الهی یافتن راه چاره های مناسب و گزینه های نو جهت تصفیه پساب آزمایشگاه های فتونیک و علوم محیطی را از اهداف دانشگاه برشمرد و بیان نمود: با پیاده کردن آن اهداف توسعه پایدار، برطرف مسائل آلودگی آب و حفظ کیقیت آب از منابع آبی جهت مصارف آبیاری تحقق می یابد.

مجری طرح و عضو هیات علمی پژوهشکده علوم محیطی نیز با بیان اینکه بازچرخانی آب جهت مصارف آبیاری مبتنی بر مدل های مالی مقایسه ای میان استفاده از منابع آب تازه و پساب های تصفیه شده است گفت: در نظر گرفتن کلیه جوانب این پروژه از اصول اساسی در سیستم های بازچرخانی آب می باشد.

دکتر سید مرتضی موسوی راد توضیح داد: چنانچه مطالعات مربوط به استفاده مجدد از پساب های تصفیه شده به طور جامع و دقیق انجام پذیرد نه تنها یاری به کاهش مسائل موجود خواهد نمود بلکه منبع درآمدی برای جبران هزینه های تصفیه نیز خواهد بود.

او با اشاره به اینکه دراین مورد استفاده قرار گرفته است اضافه نمود: فرآیند لجن فعال، یک فرآیند محیط کشت معلق می باشد که لجن ته نشین شده آن محتوی میکروارگانیسم های زنده و فعال است و دارای بازگشت لجن نیز می باشد.

او گفت: رژیم جریان هیدرولیکی این روش تصفیه از نوع اختلاط کامل است، حجم لجن تولیدی در این فرایند در مقایسه با سایر فرایند های لجن فعال کمتر است. علاوه بر این لجن به دست آمده از این روش پایدار بوده و به خوبی آبگیری و خشک می گردد.

او بیان نمود: زمان ماند هیدرولیکی بالای آن، تحمل این فرایند را نسبت به شوک های ناشی از فشار بار آلی، بیشتر نموده و عمل یکنواخت سازی به خوبی انجام می گردد.

دکتر موسوی راد با اشاره به اینکه دبی پساب خروجی از آزمایشگاه های فتونیک و علوم محیطی در مقایسه با صنایع بزرگ صنعتی مقدار قابل توجهی نیست گفت: لذا ساخت در مقیاس بزرگ سیستم تصفیه پساب آزمایشگاه ها با استفاده سیستم لجن فعال با بستر ثابت صرفه مالی ندارد و در واقع هیچ شرکتی متقبل اجرا این سیستم در مقیاس کوچک نمی گردد لذا اجرا این پروژه بصورت بومی و با همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه اجرا شده است.

این پروژه به مدت یکسال با صرفه جویی قابل توجه در قالب دو طرح پژوهشی داخلی مطالعه، امکان سنجی، طراحی و اجرا تصفیه پساب آزمایشگاه های فتونیک و علوم محیطی با استفاده سیستم لجن فعال با بستر ثابت صورت گرفته است.

با توجه به مطالعات اولیه در پساب آزمایشگاه فتونیک و علوم محیطی بالا بودن پارامتر های BOD, COD، oil و TSS و کدورت و مواد آلی مشاهده شد.

دکتر موسوی راد از دکتر محبوب صفاری به عنوان همکار دیگر در اجرای این طرح نام برد که در پژوهشکده محیط زیست فعالیت می نماید.

وی اضافه نمود: سیستم لجن فعال نصب شده دارای تجهیزت مخزن هوادهی، مخزن ته نشینی یا واحد زلال سازی، سیستم برگشت لجن و سیستم دفع لجن می باشد.

او توضیح داد: در شرایط موجود بهینه سازی پارامتر های موثر انجام شد و سپس طراحی و ساخت سیستم صنعتی بصورت بومی و در داخل دانشگاه انجام شد.

وبلاگ ساعت زنانه کرمان کرمان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "سامانه تصفیه پساب آزمایشگاهی در دانشگاه تحصیلات تکمیلی راه اندازی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه تصفیه پساب آزمایشگاهی در دانشگاه تحصیلات تکمیلی راه اندازی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید