نوشیدن آب باران تا چه میزان خطرناک شده است؟

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، محققان در اروپا در مطالعه ای استدلال می نمایند که توسعه دنیای بعضی از مواد شیمیایی خطرناک به حدی فراگیر است که سطوح ناامن مواد پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوئوروآلکیل (PFAS) را می توان در آب باران در تمام نقاط دنیا از جمله منطقه ها دورافتاده مانند قطب جنوب و فلات تبت یافت.

نوشیدن آب باران تا چه میزان خطرناک شده است؟

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه و به نقل از نیواطلس، در طول 20 سال گذشته، بسیاری از مواد شیمیایی PFAS در پی مجموعه ای از شواهد قوی که اثرات سمی بالقوه برای سلامت انسان را نشان می دهند، به تدریج از زمینه های فراوری حذف شده اند. با این حال، PFAS به علت اثرات طولانی مدت در محیط ما اغلب به عنوان مواد شیمیایی برای همواره نامیده می گردد و فقط به این علت که ما استفاده از تعدادی از این مواد شیمیایی را متوقف نموده ایم به این معنی نیست که آنها فورا از دنیای ما ناپدید شده اند.

مقاله تازهی که در ژورنال Environmental Science & Technology منتشر شده است نشان می دهد که سطوح توصیه شده ایمن PFAS به طور مداوم در سال های اخیر کاهش یافته است، زیرا ما در خصوص سمی بودن این مواد شیمیایی بیشتر یاد گرفته ایم و اکنون، بسیاری از دستورالعمل ها سطوح ایمن PFAS را توصیه می نمایند که کمتر از سطح پایه در محیط طبیعی هستند.

ایان کازینز، نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: در 20 سال گذشته کاهش شگفت انگیزی در مقادیر دستورالعمل PFAS در آب آشامیدنی وجود داشته است. به عنوان مثال، اندازه دستورالعمل آب آشامیدنی برای یک ماده شناخته شده در کلاس PFAS، یعنی اسید پرفلوروکتانوئیک ایجاد نماینده سرطان (PFOA)، 37.5 میلیون بار در ایالات متحده کاهش یافته است.

در ژوئن 2022، آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) در ایالات متحده پیشنهاد کرد که اثرات منفی بر سلامت ممکن است از قرار گرفتن در معرض سطوح نزدیک به صفر PFOA در آب آشامیدنی نیز رخ دهد. بر اساس مقاله تازه، مشکل این است که سطح PFOA در آب باران در سراسر دنیا اکنون از آستانه ایمن ذکر شده در توصیه های تازه EPA فراتر رفته است.

کازینز اضافه کرد: بر اساس آخرین دستورالعمل های ایالات متحده برای PFOA در آب آشامیدنی، آب باران در همه جا برای نوشیدن ناایمن ارزیابی می گردد. اگرچه در دنیای صنعتی ما اغلب آب باران نمی نوشیم، اما بسیاری از مردم در سراسر دنیا انتظار دارند که نوشیدن آن بی خطر باشد و بسیاری از منابع آب آشامیدنی ما را تامین کند.

تحقیقات تازه بر چهار آلاینده خاص PFAS در محیط عمومی ما متمرکز شده است. در بیشتر موارد، این مطالعه اشاره نموده است که استفاده دنیای از این چهار ماده شیمیایی در سال های اخیر به اندازه زیادی کاهش یافته است، اما به علت ماندگاری آنها در محیط، احتمالا برای سال های آینده به طور مداوم در هیدروسفر چرخه می شوند.

شاید بزرگ ترین نگرانی در مقاله تازه این باشد که وجود این مواد شیمیایی در آب باران عملا غیرقابل برگشت است. اگرچه اثرات طولانی مدت بهداشتی قرار گرفتن در معرض سطح بسیار پایین با این چهار ماده شیمیایی PFAS هنوز نامشخص است، اما محققان تاکید می نمایند که تعداد زیادی از دیگر ترکیبات PFAS که کمتر مورد مطالعه قرار گرفته اند، هنوز مورد استفاده قرار می گیرند.

منبع: همشهری آنلاین

به "نوشیدن آب باران تا چه میزان خطرناک شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نوشیدن آب باران تا چه میزان خطرناک شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید