چرا مغز انسان رفته رفته کوچکتر می شود؟

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، تیمی از محققان در مطالعات اخیر خود به سرنخ هایی از دلیل کاهش حجم و تغییر مقدار مغز انسان از 3 هزار سال پیش تا به امروز رسیده اند.

چرا مغز انسان رفته رفته کوچکتر می شود؟

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی وبلاگ ساعت زنانه به نقل از سایتک دیلی، مغز پیچیده ترین عضو بدن انسان است. اکنون یک مطالعه تازه ما را به درک برخی از تکامل آن نزدیکتر کرده است. این نشان می دهد که میزان مغز انسان تقریبا 3000 سال پیش کاهش یافته است. با مطالعه مورچه ها به عنوان مدل هایی برای نشان دادن اینکه چرا مغز ممکن است از نظر میزان افزایش یا کاهش یابد، فرضیه محققان این است که کوچک شدن مغز به موازات توسعه هوش جمعی در جوامع انسانی است.

مطالعه و درک علل و پیامد های تکامل مغز به ما کمک می کند تا ماهیت بشریت را درک کنیم. به خوبی مستند شده است که میزان مغز انسان در طول تاریخ تکامل ما افزایش یافته است. این واقعیت کمتر مورد توجه قرار گرفته است که میزان مغز انسان از زمان پلیستوسن کاهش یافته است. این تغییرات دقیقا چه زمانی رخ داد یا چرا، به خوبی شناخته نشد.

یک واقعیت شگفت انگیز در مورد انسان های امروزی این است که مغز ما در مقایسه با مغز اجداد پلیستوسن ما کوچک تر است. دکتر جرمی دیسیلوا، یکی از نویسندگان، از کالج دارتموث، توضیح داد که چرا میزان مغز ما کاهش یافته است، یک معمای بزرگ برای انسان شناسان بوده است.

برای تفکیک این راز، تیمی از محققان از رشته های مختلف دانشگاهی به مطالعه الگو های تاریخی تکامل مغز انسان پرداختند و یافته های خود را با آنچه در جوامع مورچه ها شناخته شده است مقایسه کردند تا بینش های گسترده ای را ارائه کنند.

دکتر جیمز ترانیلو از دانشگاه بوستون می گوید: یک انسان شناس بیولوژیکی و یک بوم شناس رفتاری و نوروبیولوژیست تکاملی شروع به به اشتراک گذاشتن افکار خود در مورد تکامل مغز کردند و دریافتند تحقیقات پل زدنی روی انسان و مورچه ها ممکن است به شناسایی آنچه در طبیعت ممکن است کمک کند.

مقاله آن ها که در Frontiers in Ecology and Evolution منتشر شده است، نور تازهی بر تکامل مغز ما می اندازد.

کاهش میزان اخیر

محققان یک تجزیه و تحلیل نقطه تغییر را روی مجموعه داده ای از 985 فسیل و جمجمه انسان مدرن اعمال کردند. آن ها دریافتند میزان مغز انسان 2.1 میلیون سال پیش و 1.5 میلیون سال پیش، در دوران پلیستوسن افزایش یافته است، اما در حدود 3000 سال پیش (هولوسن) که تازهتر از تخمین های قبلی است، کاهش یافته است.

ترانیلو گفت: بیشتر مردم می دانند که مغز انسان ها به طور غیرعادی بزرگ است، به طور قابل توجهی بزرگتر از میزان بدن ما پیش بینی می شود. در تاریخ عمیق تکاملی ما، میزان مغز انسان به طور چشمگیری افزایش یافته است. کاهش میزان مغز انسان در 3000 سال پیش غیرمنتظره بود.

زمان افزایش میزان با آنچه قبلا در مورد تکامل اولیه هومو و پیشرفت های فنی که به عنوان مثال منجر به رژیم غذایی و تغذیه بهتر و گروه های اجتماعی بزرگ تر شد، مطابقت دارد.

در مورد کاهش میزان مغز، تیم بین رشته ای از محققان فرضیه تازهی را ارائه می کنند که سرنخ هایی را در جوامع مورچه ها پیدا می کند.

مورچه ها در مورد تکامل مغز انسان چه چیزی می توانند به ما بیاموزند؟

ما پیشنهاد می کنیم که مورچه ها می توانند مدل های متنوعی برای درک اینکه چرا مغز ممکن است به دلیل زندگی اجتماعی بزرگ یا کوچک شود، ارائه دهند. ترانیلو توضیح داد درک اینکه چرا میزان مغز افزایش یا کاهش می یابد، تنها با استفاده از فسیل ها سخت است.

مطالعه مدل های محاسباتی و الگو های میزان، ساختار و مصرف انرژی مورچه های کارگر در برخی از کلاسه های مورچه ها، مانند مورچه های بافنده Oecophylla، مورچه های برگ برش آتا یا مورچه باغی معمولی Formica، نشان داد شناخت و تقسیم کار در سطح گروه ممکن است برای تغییر میزان مغز تطبیقی انتخاب کنید. این بدان معناست که در یک گروه اجتماعی که دانش به اشتراک گذاشته می شود یا افراد متخصص در کار های خاصی هستند، مغز ها ممکن است برای کارآمدتر شدن سازگار شوند، مانند کاهش میزان.

ترانیلو گفت: جوامع مورچه ها و انسان ها بسیار متفاوت هستند و جهت های مختلفی را در تکامل اجتماعی در پیش گرفته اند. با این وجود، مورچه ها جنبه های مهم زندگی اجتماعی مانند تصمیم گیری گروهی و تقسیم کار و همچنین تولید غذای خود (کشاورزی) را با انسان ها به اشتراک می گذارند. این شباهت ها به طور گسترده می تواند ما را از عواملی که ممکن است بر تغییرات در میزان مغز انسان تاثیر بگذارد، آگاه کند.

مغز ها انرژی زیادی مصرف می کنند و مغز های کوچکتر انرژی کمتری مصرف می کنند، بنابراین نیاز به انرژی کمتری برای ذخیره اطلاعات زیادی به عنوان افراد، ممکن است به کاهش میزان مغز کمک کرده باشد.

ترانیلو افزود: ما پیشنهاد می کنیم که این کاهش به دلیل افزایش اتکا به هوش جمعی است، این ایده که گروهی از افراد باهوش ترین فرد در گروه هستند، که اغلب عقل جمعیت نامیده می شود.

دسیلوا نتیجه گرفت: ما مشتاقانه منتظریم که با در دسترس قرار گرفتن داده های اضافی، فرضیه خود را آزمایش کنیم.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "چرا مغز انسان رفته رفته کوچکتر می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا مغز انسان رفته رفته کوچکتر می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید