چگونه با استرس خود بجنگیم؟!

به گزارش وبلاگ ساعت زنانه، استرس شغلی را می توان روی هم جمع شدن عاملهای استرس زا و وضعیتهای مرتبط با شغلی دانست که بیشتر افراد نسبت به استرس زا بودن آن اتفاق نظر دارند.

چگونه با استرس خود بجنگیم؟!

بعلاوه استرس شغلی را می توان کنش متقابل بین شرایط کار و ویژگیهای فردی شاغل به گونه ای که خواستهای محیط کار بیش از آن است که فرد بتواند از عهده آنها برآید تعریف کرد. در بعضی موارد به کارگیری فرد در کاری که با توانایی ها و اطلاعات او همخوانی ندارد و یا تغییر در فعالیت کاری او می تواند باعث ایجاد استرس در فرد شود. در ادامه با وبلاگ ساعت زنانه همراه باشید.

مراحل پیشگیری از استرس

  1. شناسایی مشکل:برای شناسایی مسائل موجود در سازمان در ابتدا باید به مقدار سازمان و منابع در دسترس آن توجه کرد. بدون توجه به روش به کار رفته برای جمع آوری اطلاعات، داده ها باید شامل درک کارمندان از شرایط کاری آنها باشد و سطوح استرس، سلامت، و رضایت را در برگیرد. لیست شرایط کاری که ممکن است منجر به استرس شود، علائم هشدار دهنده و اثرات استرس نقاط آغاز خوبی را برای تصمیم گیری در خصوص اطلاعات جمع آوری شده، فراهم می نماید. معیارهای عینی مانند غیبت، بیماری و مقدار جابجایی کارکنان، یا مسائل عملکردی می توانند دلایلی برای حضور استرس شغلی باشند. گرچه، این معیارها تنها نشان دهنده های غیر دقیق استرس شغلی هستند.
  2. طراحی و اجرای مداخله ها:از آنجا که منابع استرس در کار مشخص شده اند و جنبه های این مساله درک می شود، این مرحله برای طرح و اجرای استراتژی مداخله تنظیم می شود. در سازمانهای کوچک، مباحث غیر رسمی که به شناسایی مسائل استرس یاری می نماید، ممکن است عقاید مثمر ثمری را نیز برای پیشگیری به وجود آورد. در سازمانهای بزرگ یک فرایند رسمی ممکن است نیاز باشد. بعضی مداخله ها ممکن است به سرعت اجرا شوند (به طور مثال بهبود ارتباطات، آموزش مدیریت استرس)، اما سایرین ممکن است نیاز به زمان اضافه برای اجرا داشته باشند (به طور مثال طراحی مجدد شغل).
  3. مداخله ها را ارزیابی کنید:ارزیابی یک مرحله ضروری در فرایند مداخله است. ارزیابی برای مشخص این که آیا مداخله اثرات مطلوب را به وجود می آورد یا نه، و آیا تغییرات در جهت مورد نیاز است یا نه لازم است. فرایند پیشگیری استرس شغلی با ارزیابی سرانجام نمی یابد. در عوض، پیشگیری استرس شغلی باید مانند یک فرایند مستمر نگریسته شود که اطلاعات ارزیابی را برای اصلاح یا تغییر جهت استراتژی مداخله، استفاده می نماید.

مهارت هایی برای کاهش استرس شغلی کارمندان

در زیر چند مورد از مهارتهایی که کارکنان برای کاهش استرس شغلی می توانند انجام دهند، آورده شده است:

  • تفکر عمیق و آرمان دار و متوجه هدف
  • مدیریت زمان (تدوین برنامه زمان بندی شده)
  • روی آوردن به طنز و شوخی
  • استرس دیگران را تقبل نکنید و به خاطر داشته باشید که شما می توانید تنها خودتان را تغییر دهید نه دیگران را.
  • حمایتهای اجتماعی
  • وظایف با بیشترین استرس یا سخت ترین کارها را اول از همه در طول روز انجام دهید و برنامه ریزی کنید.
  • ورزش
  • خودخواهی دیگرخواهانه و احساس مفید بودن

نتیجه گیری

با اینکه نمی توان به استرس به عنوان یک پدیده منفی همیشگی نگریست و استرسهای مثبت نیز وجود دارد اما به هر حال استرس اثرات فراوانی بر عملکرد و فعالیتهای اعضای سازمان دارد. مدیران، کارکنان و ارباب رجوع سازمان تحت تاثیر فشارهای عصبی دچار حالات روانی خاصی می شوند و دست به اعمالی می زنند که مستقیماً در فعالیتها و بازدهی سازمان منعکس می شود. بنابراین مدیریت کردن استرس و استفاده از آن در جهت خلاقیت و حرکت سریعتر به سمت اهداف سازمانی یکی از اهدافی می باشد که به تازگی در سازمانها رواج پیدا نموده است. سازمانها با آموزش موثر کارکنان خود و مدیران با هدف شناخت بهتر عوامل به وجود آورنده استرس و مدیریت کردن بهتر آن می توانند از استرسهای منفی و عواقب آن پیشگیری نمایند.

منبع: الی گشت

به "چگونه با استرس خود بجنگیم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه با استرس خود بجنگیم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید